Waarom is warm water drinken gezond?

Volgens de Traditionele Chinese Geneeswijze, is warm eten en drinken heilzaam. In de meeste landen eten mensen minstens twee keer warm. In Aziatische landen is het ook gebruikelijk om warm water te drinken. Warm betekent van 37 tot 75 graden, niet zo heet dat je je tong brand of dat je ervan gaat zweten.

De gemiddelde interne temperatuur van een mens is 37 graden. Als deze temperatuur wordt verhoogt met twee graden dan voelen we ons behoorlijk ziek door de koorts.

Vanuit het zelfde principe kun je stellen dat we het tegenovergestelde effect teweeg brengen wanneer we steeds ijskoud, gekoeld, of zelfs op kamertemperatuur eten en drinken. We zullen in dit geval pas de ongemakken op lange termijn ervaren; na jaren gaan we merken dat vaak in het eerste geval onze spijsvertering niet meer zo goed werkt. En de negatieve effecten blijven ook op onze andere organen niet uit. In TCM (Traditional Chinese Medicin) betekent koud; alles onder lichaamstemperatuur. Dit is in de westerse samenleving de basis voor allerlei ongemakken, pijn en chronische ziekten.

Hoe werkt dit dan?

  1. Warm water houdt je organen in goede conditie en bevordert de bloedcirculatie. Het drinken van gekoelde vloeistoffen van bv 3 graden, is hetzelfde als je organen in de vriezer stoppen. Het natuurlijk effect van koude is samentrekken, vertragen en krimpen. Koud eten en drinken zorgt voor blokkades in de doorstroming van de meridianen, vertraagt de bloedcirculatie, en vermindert de orgaanfuncties tot (ver) onder wat ze kunnen.
  2. Koud water drinken veroorzaakt een disbalans in de interne lichaamstemperatuur. Dit kan leiden tot wat Chinees Geneeskundigen een Intern Koudepatroon noemen. Dit uit zich onder andere in koude handen en voeten, Raynaud, pijnlijke menstruatie, vruchtbaarheidsproblemen, spataderen, zwakke eetlust, moeizame spijsvertering (opgezette buik na het eten, buikpijn, te slappe ontlasting of constipatie), gewichtstoename, chronische vermoeidheid, veel plassen, depressie, gewrichtsklachten of chronische pijn. Pittige of verwarmende (winter-)kruiden, zoals, gember, komijn, kardamon, venkel etc. kunnen soms interne kou verdrijven, maar voldoende warm water drinken en warme maaltijden nemen is de gemakkelijkste manier.
  3. Je bewaart beter je energie. Onze organen werken pas optimaal bij 37 graden. Als we onze organen permanent afkoelen door te koud te drinken en te eten, dan moeten ze permanent harder werken om eerst de vloeistoffen of het voedsel te verwarmen voor het aan vertering toekomt. We zijn voortdurend ons lichaam aan het overbelasten en we verspillen daarmee energie om datgene wat we tot ons nemen, bruikbaar te maken voor het lichaam. Deze energie kan beter gebruikt worden om onze aandoeningen/ongemakken te genezen en onze afweer te vergroten.
  4. Je verhoogt je afweer en verkleint daarmee de kans op aandoeningen. Mensen zijn warmtedieren en onze grootste vijand is de kou. Yange energie in ons lichaam betekent warmte-energie en beweging. Voor alle metabolismes in ons lichaam is er warmte nodig. Ons afweersysteem wordt opgebouwd met behulp van warmte en beweging van Yang (alles wat we eten wordt met behulp van Yang Qi omgezet in energie en stofjes, die ons lichaam voeden en beschermen. Opbouw van warmte in ons lichaam betekent opbouw van afweer.
  5. Op lange termijn leidt het eten en drinken van koude producten tot gewichtstoename. Koud water drinken wordt wel vaker als middel gebruikt voor gewichtsverlies. Het onderdrukt de eetlust, omdat het een samentrekkend effect heeft op het spierweefsel (dus ook het gladde spierweefsel van de maagwand).  Het zou zorgen voor een hogere verbranding van calorieën omdat het lichaam wordt aangezet om harder te werken om de goede temperatuur te bereiken. Maar uiteindelijk zorg je voor verzwakking van de spijsverteringsorganen en zul je op langere termijn het tegenovergestelde bereiken: overgewicht. Het is een eenvoudig natuurprincipe: koude werkt vertragend en hitte versnellend, dus meer warmte in je lichaam zorgt voor een sneller en beter verteringsmetabolisme.
  6. Warm water zorgt voor een betere bevochtiging van het lichaam.  Nogmaals: kou zorgt voor samentrekking en vertraging, warmte voor het omgekeerde. Daarmee worden de organen en weefsels beter gehydrateerd. Vaak merk je dat je in bepaalde mate van uitdroging last hebt pas als je warm water gaat drinken. Je krijgt meer dorst als gevolg van een “wake up” vanuit de afgekoelde toestand van je lichaam.
  7. Na lichamelijk inspanning helpt warm water de interne en externe temperatuur te reguleren.  Koud water drinken na een training zorgt voor een schokeffect op de organen. Tijdens lichamelijke training wordt innerlijke hitte naar de oppervlakte gedreven waar het lichaam dmv zweten voor afkoeling zorgt, van binnen koel je dus af. Koud water koelt het interne nog meer af. Beter is warm water drinken, zodat het lichaamsoppervlak op een natuurlijke manier kan afkoelen en tegelijkertijd bescherm je je organen hiermee. Ook zorg je na het vochtverlies door zweten weer voor een goede hydratatie van je lichaam.

Tot slot: koffie, groene en zwarte thee tellen niet mee. Deze hebben namelijk een vocht afdrijvend effect. Water zou je voornaamste vochtinname moeten zijn, en daarnaast kun je gerust een kopje van iets anders voor het smaakje ernaast drinken.

Advies voor bereiding van je water:

Kook ieder ochtend anderhalf a twee liter water gedurende 10 minuten. Gekookt water heeft een andere energie dan warm kraan water.  Doe dit in een thermoskan en drink elk half uur een kopje hiervan. Neem ook tijdens elke maaltijd een kopje warm water. De maag houdt van warm en nat. Wij Nederlanders eten over het algemeen vrij droog.

Verder: eet minstens twee warme maaltijden per dag.